Αρχικά
πήραμε όλοι μαζί στην Α1 τάξη (2014-2015) την απόφαση να ομορφύνουμε το σχολείο μας
δημιουργώντας έναν όμορφο λαχανόκηπο.
Θέλαμε με αυτόν τον τρόπο να αγαπήσουμε το πράσινο και τη φύση, να γνωρίσουμε
τα λαχανικά γύρω μας αλλά κυρίως να αποκτήσουμε συνήθειες που θα μας συνοδεύουν
μια ζωή και θα μας κάνουν τους αυριανούς ενεργούς πολίτες που ενδιαφέρονται
νοιάζονται και φροντίζουν για το πράσινο γύρω τους.
Έτσι
λοιπόν ένα απόγευμα σε συνεργασία και με τους γονείς των μαθητών μας ξεκινήσαμε
την προετοιμασία του κήπου. Σκαλίσαμε, μαλακώσαμε το έδαφος που θα φυτεύαμε και
περιφράξαμε το χώρο μας. Αργότερα ενισχύσαμε το έδαφος με βιολογικό λίπασμα και
κομπόστ. Ανοίξαμε τρυπούλες με ένα ξυλαράκι, βάλαμε λίπασμα και φυτέψαμε τα
μαρουλάκια μας και τα σκεπάσαμε.
ανοίγουμε τρυπούλες ... |
φυτεύοντας μπρόκολα |
![]() |
Φυτεύοντας σκόρδο και κρεμμυδάκι |
Δημιουργήσαμε
ημερολόγια - φύλλα
παρατήρησης για την ανάπτυξη των φυτών μας όπου
καταγράψαμε τον αριθμό των φύλλων τους και το ύψος του κάθε φυτού.
Μιλήσαμε
για τους σπόρους, την πηγή της ζωής, τους συγκρίναμε ως προς το μέγεθός τους,
τους ταξινομήσαμε και τους ομαδοποιήσαμε (όσπρια-σιτηρά). Κατασκευάσαμε
φυτολόγιο με τους σπόρους μας και εντοπίσαμε τις διάφορες ποικιλίες του ίδιου
σπόρου (φασολιού). Μιλήσαμε για τη βιοποικιλότητα στη φύση και φτιάξαμε με τη
βοήθεια του λογισμικού εννοιολογικής χαρτογράφησης Inspiration τους χάρτες - αφίσες με τη Βιοποικιλότητα του
μαρουλιού, του λάχανου, του μπρόκολου και του φασολιού.
Με
αφορμή τις βροχές του φθινοπώρου και κάποιες τρυπούλες που παρατηρήσαμε στα
φύλλα των φυτών μας μιλήσαμε για τους κινδύνους που έχουν από τα σαλιγκάρια και
πώς μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε με βιολογικό τρόπο (μπύρα, άχυρο,…). Κατασκευάσαμε
σαλιγκαράκια και διακοσμήσαμε την τάξη μας.
Συζητήσαμε
για τα φύλλα των φυτών μας μέσα από εικόνες-κάρτες, παίξαμε παιχνίδια μνήμης
και παρατηρητικότητας με τις κάρτες μας και στο εργαστήριο της πληροφορικής σε
συνεργασία με το συνάδελφο των Η/Υ παίξαμε παιχνίδια αναγνώρισης
σπόρων και φύλλων των φυτών με τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου (Word).
Λύσαμε
προβλήματα
μαθηματικών με
θέμα τα λαχανικά μας και τη λαϊκή με τη χρήση επεξεργαστή κειμένου (Word).
Συμπληρώσαμε
ομαδικά Κουίζ , σταυρόλεξου και σύνταξης
φράσεων-παροιμιών σχετικών με τα λαχανικά με τη βοήθεια του λογισμικού ηλεκτρονικής αξιολόγησης Hot Potatoes στο εργαστήριο πληροφορικής και στην τάξη με τη βοήθεια Η/Υ και
βιντεοπροβολέα.
Γράψαμε
τις σκέψεις μας για το αγαπημένο μας λαχανικό αρχικά όλοι μαζί στην τάξη συμπληρώνοντας τον
ημιδομημένο χάρτη που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια του Λογισμικά Εννοιολογικής Χαρτογράφησης (Kidspiration) και αργότερα ο καθένας αποτύπωσε τις δικές του
προτιμήσεις και σκέψεις στο χαρτί.
Καλέσαμε γεωπόνο από τον ΑΣΔΑ στην τάξη. Συζητήσαμε μαζί
του για τα εξής:
α) Βήματα
για τη σωστή καλλιέργεια ενός σχολικού λαχανόκηπου,
β)
Κομποστοποίηση – βήματα για τη δημιουργία της

Φυτεύοντας σπόρους με το γεωπόνο μέσα στην τάξη |
Αργότερα με τα υπόλοιπα λαχανικά μας
(κρεμμυδάκια, σκόρδα, καρότα, πατάτες, φύλλα μπρόκολου, σπανάκι και μαρούλια)
φτιάξαμε αυτοσχέδια λαχανοπιτάκια στην τάξη μας.
![]() |
τα καρότα μας |
![]() |
το λιγοστό σπανάκι μας |
![]() |
το κουνουπίδι μας |
Διαβάσαμε τη συνταγή την ώρα της γλώσσας, υπολογίσαμε τις δόσεις των υλικών και περάσαμε στην εκτέλεση-πραγματοποίηση της. Άλλος ψιλόκοβε, άλλο ανακάτευε, άλλος έβαζε στην κατσαρόλα και άλλος τύλιγε. Όλοι μαζί συνεργαστήκαμε και είχαμε ένα μυρωδάτο αποτέλεσμα που μας έψησε μαμά μαθητή μας.
![]() |
η συγκομιδή μας - κρεμμυδάκια και φύλλα μπρόκολου |
![]() |
Συνεργαζόμαστε μαγειρεύοντας λαχανοπιτάκια |
![]() |
Τυλιγμένα τα πιτάκια μας έτοιμα για ψήσιμο |
Κατασκευάσαμε όμορφες μελισσούλες - μικρά έργα τέχνης με τους σπόρους μας με την τεχνική του κολάζ. Στα πλαίσια δημιουργικής έκφρασης στο εργαστήριο των Η/Υ ζωγραφίσαμε λαχανικά μέσα από το λογισμικό Revelation Natural Art …
Μάθαμε τα τραγούδια: «Για ταπάτα» και «Το Χοντρό Μπιζέλι»
Παίξαμε τραγουδοπαιχνίδια: «Ικαρία» και μάθαμε για τα κουκιά και τον τρόπο ανάπτυξης τους, «Η κολοκυθιά» ένα παιχνίδι εξάσκησης της μνήμης των αριθμών και της παρατηρητικότητας, «Το πουλάς το κολοκύθι» ένα παιχνίδι κυκλικής σκυταλοδρομίας για διεκδίκηση ενός κολοκυθιού. Κρεμάλα… με λέξεις σχετικές με τα λαχανικά και φτιάξαμε πάζλ.
Πήγαμε τις ακόλουθες εκπαιδευτικές επισκέψεις:
Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή: Ξενάγηση στο χώρο, παρατήρηση απολιθωμάτων φυτών, φυτά της χώρας μας, έντομα- χρησιμότητά τους στον πολλαπλασιασμό των φυτών.
Βιωματικό Πάρκο Junior Paradise: Παρακολούθηση προγράμματος ανακύκλωση – Κομποστοποίηση εκμάθηση του τι είναι το κομπόστ και που το χρησιμοποιούμε.
Είχαμε άριστη συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας που μας συμπαραστάθηκε στην προσπάθειά μας και μας προμήθευσε χώμα. Η συνεργασία με το Δήμο για παραλαβή κάδου κομποστοποίησης δεν τελεσφόρησε. Ελπίζουμε με τη νέα χρονιά που θα παρουσιάσουμε τις δράσεις μας στο Δήμο, να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα.
Μάθαμε πολλά ακόμα και μέσα από τα λάθη μας. Διαπιστώσαμε την αναγκαιότητα του ποτίσματος για την ανάπτυξη των φυτών ιδιαίτερα την περίοδο της άνοιξης που δεν έβρεχε. Μας ενόχλησε που άλλα παιδιά στην προσπάθειά τους να μπουν στο χώρο του σχολείου δεν πρόσεξαν την περίφραξη του κήπου μας με αποτέλεσμα να υπάρξουν φθορές στα φυτά μας. Στεναχωρηθήκαμε για την καταστροφή – ξερίζωμα κάποιων φυτών από εξωγενείς παράγοντες. Οι αυξημένες βροχοπτώσεις δεν ευνόησαν αρκετά την ανάπτυξη των σπόρων από το σπανάκι που φυτέψαμε. Όμως όλα αυτά έγινα αντικείμενο συζήτησης και επεξεργασίας από την ολομέλεια της τάξης. Τα λάθη μας και οι ζημιές μας έκαναν πιο ευαίσθητους σε θέματα φροντίδας των κόπων των άλλων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου